فهرست محتوای مطالب

window hosting vs linux hosting

اگر برای یکبار هم که شده برای خرید هاست اقدام کرده باشید حتما با این سوال روبرو شده اید”تفاوت هاست لینوکس و هاست ویندوز در چیست؟ ” گرچه جواب دادن به این سوال چندان ساده نیست اما ما سعی کردیم در این آموزش ابتدا شما را با هاست ویندوز و هاست لینوکس آشنا سازیم و سپس 12 فاکتور مهم که تفاوت هاست لینوکس و هاست ویندوز را نشان میدهد به شما بیاموزیم تا درنهایت خودتان انتخاب کنید که هاست لینوکسی بهتر است یا هاست ویندوزی

هاست لینوکس چیست؟

اگر سیستم عامل استفاده شده بروی هاست، لینوکس باشد به آن هاست لینوکس می گویند.هاست لینوکس به میزبانی وب بر روی سرورهایی با سیستم عامل لینوکس اشاره دارد. لینوکس یک سیستم عامل متن‌باز و قابل تنظیم است که برای سرورهای وب بسیار محبوب استفاده می‌شود. هاست لینوکس اغلب از نرم‌افزارهای متن‌باز مانند Apache، Nginx، MySQL و PHP استفاده می‌کند.

با استفاده از هاست لینوکس، شما می‌توانید وبسایت‌ها و برنامه‌های تحت وب خود را در محیطی پایدار و امن میزبانی کنید. لینوکس به عنوان یک سیستم عامل پایه قابلیت‌های امنیتی بسیاری دارد و از تکنولوژی‌های مانیتورینگ و مقیاس‌پذیری برای مدیریت سرورهای وب استفاده می‌کند.

هاست لینوکس منابع سرور را به شما اختصاص می‌دهد تا بتوانید فضای دیسک، پهنای باند، دیتابیس و سرویس‌های اضافی مانند ایمیل و آمارهای وب را مدیریت کنید. هاست لینوکس به طور معمول با رابط کاربری مانند cPanel یا Plesk ارائه می‌شود که شما را قادر می‌سازد به آسانی تنظیمات سرور، مدیریت فضای دیسک، پشتیبان‌گیری و مدیریت بسته‌های نرم‌افزاری را انجام دهید.

استفاده از هاست لینوکس برای بسیاری از وبسایت‌ها و برنامه‌های تحت وب توصیه می‌شود زیرا این سیستم عامل پایداری بالا، امنیت قوی، انعطاف‌پذیری و قابلیت تنظیم بالا را فراهم می‌کند.

هاست ویندوز چیست؟

هاست ویندوز به سرویس‌های میزبانی وب اشاره دارد که از سرورهایی استفاده می‌کنند که سیستم عامل ویندوز را اجرا می‌کنند. برخلاف هاست لینوکس که بر پایه سیستم عامل لینوکس استوار است، هاست ویندوز از سرورهایی با سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کند. هاست ویندوز به‌طور خاص طراحی شده است تا وبسایت‌ها و برنامه‌های تحت وب را که از فناوری‌های مبتنی بر ویندوز مانند ASP.NET، MSSQL (مایکروسافت SQL Server) و سایر ابزارها و چارچوب‌های مرتبط با مایکروسافت استفاده می‌کنند، پشتیبانی کند.

با هاست ویندوز، شما می‌توانید وبسایت‌ها را که با استفاده از فناوری‌های مایکروسافت مانند .NET، C#، Visual Basic و پایگاه داده Microsoft SQL Server توسعه داده شده‌اند، میزبانی کنید. این نوع هاست، سازگاری و انطباق بی‌دردسر با محصولات و نرم‌افزارهای مایکروسافت را فراهم می‌کند و به‌همین دلیل گزینه مناسبی برای شرکت‌ها و توسعه‌دهندگانی است که برای برنامه‌های تحت وب خود از فناوری‌های مایکروسافت استفاده می‌کنند.

بسته‌های هاست ویندوز عموماً ابزارها و ویژگی‌هایی را برای محیط ویندوز ارائه می‌دهند که از آن جمله می‌توان به دسترسی راه‌دور به رومیزی، سرور تبادل ایمیل مایکروسافت Exchange و ادغام با سایر خدمات مایکروسافت مانند SharePoint و Active Directory اشاره کرد.

12 تفاوت اصلی بین هاست لینوکس و هاست ویندوز

diffrence-between-linuxhost-and-windowshost
diffrence-between-linuxhost-and-windowshost

نوع وب سرور:

هاست ویندوزی معمولا از وب سرور iis  استفاه میکنند که برای برنامه نویسی های نظیر .net ، asp  ، asp core visal و… که صاحب امتیاز آن شرکت مایکروسافت است استفاه میشود .

در حالیکه هاست لینوکسی از وب سرور آپاچی ،  NginX یا LiteSpeed  معمولا استفاده میکن که دربرنامه نویسیهای نظیر php، پایتون و پرل و … به کار برده میشود.

نوع سیستم عامل به کار برده شده:

برای سرورهای که هاست ویندوز ارائه معمولا از سیستم عامل ویندوزی استفاده میشود و برعکس برای سرورهایی که هاست لینوکسی ارائه میدهند از سیستم عامل لینوکسی استفاده میشود.

پشتیبانی از پایگاه داده:

سرورهایی که هاست ویندوزی استفاده میکنند از پایگاه داده mysql معمولا استفاه میشه و برای سرورهایی که هاست لینوکسی استفاده میکنند از پایگاه داده mssql  یا  sql server استفاده میشود.

 پشتیبانی از سیستم مدیریت محتوا:

هاست ویندوز برای معمولا برای مدیریت محتواهای اختصاصی و دست نویس که با برنامه هایی نظیر ویژال دات نت و .. نوشته میشوند کاربرد دارد .

هاست لینوکس برای مدیریت محتوهای ساده نظیر وردپرس، دروپال، جوملا که از برنامه نویسی php استفاده میکنند استفاده میشود.

سهولت استفاده (منظور همان کار با پنل کاربری است(کنترل پنل هاست))

برای هاست ویندوزی میشود از کنترل پنل plesk یاwebsite panel،  SolidCP نام برد و برای هاست لینوکسی از کنترل پنل دایرکت ادمین یا سی پنل و یا  زد پنل ، webmin یا kloxo و.. نام برد.

اگر با هر دوی اینها کار کرده باشید متوجه میشوید که کار با کنترل پنل لینوکسی بسیار ساده تر و آموزشهای زیادی برای آن در سراسر وب وجود دارد پس سهولت استفاده از هاست لینوکسی بیشتر است.

تفاوت قیمت

هزینه خرید هاست ویندوز به مراتب بیشتر از هاست لینوکس است .

چرا که برنامه ها و یا سیستم عامل به کار برده شده در هاست ویندوزی رایگان نمیباشد و هزینه خدمات و نگه داری زیادی باید برای آن صرف شود اما  هزینه نگه داری هاست لینوکسی چون حتی سیستم عاملش هم رایگان است پایین تر میباشد.

میزان امنیت و پایداری

در این خصوص نمیتوان تفاوتی را بین هاست لینوکس و هاست دانلود قائل بود.

اگر اصول و قواعد و قانون را رعایت کنند هر دو از نظر میزان امنیت یک درجه دارند.

تنها نکته ای که هست این است که در نحوه ی پیکربندی یک هاست توسط مدیر سرور و انجام بررسی‌­های دوره ای امنیتی و استفاده از نرم افزارها و سخت افزارهای مربوطه، بسیار مهمتر از ویندوزی و یا لینوکسی بودن آن هاست است.

میزان سرعت

از نظر میزان سرعت هم نمیتوان بین این دو تفاوتی را قاعل بود.

تنها نکته ای که میتوان به صورت اشاره گفت این است که هاست لینوکسی معمولا ابزارهای بیستری برای افزایش سرعت برای آن در اینترنت وجود دارد که گاها رایگان و یا پولی میباشد.

تفاوت در میل سرور

در هاست ویندوزی سرویس های میل سرور توسط یک اپلیکیشن اجرا میشوند از جمله میل سرورهای مورد استفاده در هاست ویندوز میتوان از SmarterMail، MailEnable و Kerio Connect نام برد.

ولی در هاست لینوکسی هر کدام از سرویس ها توسط یک اپلیکیشن اجرا میشوند از جمله میل سرورهای ویندوزی میتوان از SMTP ،IMAP ،POP نام برد پس به طور کلی میتوان گفت که مدیریت میل سرورها در هاست ویندوزی آسان تر از هاست لینکوسی میباشد.

استفاده از منابع سیستم

معمولا هاست ویندوزی از منابع سخت افزاری بیشتری (نظیر حافظه و پردازنده ) استفاده میکند و معمولا هاست لینوکسی منابع آزاد بیشتری را دارد.

زبان های پشتیبانی شده

سیستم عامل لینوکس و ویندوز هر دو از زبان های Perl ،Python ،PHP و CGI و بانک اطلاعاتی My SQL پشتیبانی می کنند.

اما تفاوتی که سیستم عامل ویندوز با لینوکس دارد پشتیبانی از ASP/.NET و بانک اطلاعاتی MS-SQL Server است که اگر یک وب سایت با استفاده از زبان برنامه نویسی ASP/.NET نوشته شده باشد برای اجرا آن نیاز است هاست ویندوزی خریداری شود و نرم افزار های مورد نیاز آن نصب شود.

یادگیری

از نظر یادگیری هاست لینوکس و هاست ویندوزی باید گفت  که مدیریت هاست ویندوزی به مراتب آسان تر از مدیریت هاست لینوکسی است چرا که تجربه کاربری بالاتری را دارد.

کار با محیط‌های مدیریتی ویندوز انقدر فراگیر شده است و یک فرد مبتدی به آسانی و از طریق وب میتواند برای هر کاری که مدیریت لازم دارد سرچ کند.

اما مدیریت یک هاست لینوکسی بسیار سخت تر و نیاز به دانش دارد البته هر چیزی اگر اراده پشت سر آن باشد امکان پذیر خواهد بود.

در آخر سوالات رایجی که ممکن است برای شما پیش آید:

1-در اخر هاست ویندوز بهتر است یا هاست لینوکس؟

به صورت کلی نمیتوان به این سوال جواب قطعی داد اما قبل از هر انتخابی زبان برنامه نویسی خود را انتخاب کنید و بعد از آن تصمیم بگیرید کدام هاست را انتخاب کنید. درک اینکه چه چیزی برای شما مهم است. در انتخاب هاست مناسب به شما کمک میکند در ابتدا شما باید نیاز وبسایتتان را مشخص کرده بعد تصمصم بگیرید.

در ضمن نحوه پیکربندی یک هاست توسط مدیر سرور و انجام بررسی‌­های دوره ای امنیتی و استفاده از نرم افزارها و سخت افزارهای مربوطه، بسیار مهمتر از ویندوزی و یا لینوکسی بودن آن هاست است

2-آیا برای استفاده از هاست ویندوز یا هاست لینوکس باید کار کردن با آنها را بلد باشیم؟یا سیستم عامل آن را   در کامپیوتر شخصی خود نصب داشته باشیم؟

خیر این فرضیه کاملا غلط است برای هر 2 رابط گرافیکی وجود دارد و برای تمامی افراد با پلت فرمهای مختلف قابل مشاهده است. وبا هر سیستم عاملی میتوانید از انها بازدید کرده و به آنها متصل شوید.

چه مواقعی باید از هاست لینوکس استفاده کرد؟

 اگر شما از برنامه نویسی هایی نظیر جوملا یا وردپرس و یا دروپال استفاده میکنید بهتر از هاست لینکوسی که مبتنی بر برنامه نویسی  php است استفاده کنید.

 چه مواقعی باید از هاست ویندوزی استفاده کرد؟

زمانی که از برنامه نویسی های تحت ویژوال نظیر دات نت و Asp و .. استفاده میکنید

 آیا مقایسه پنل لینوکسی و پنل ویندوزی کار درستی است

خیر کار درستی نیست زیرا هرکدام براساس ساختار و امکانات قابل ارائه همان سیستم عامل ساخته شده اند و نمی­‌توان این مورد را ملاک برتری برای یک هاست دانست.

آیا هاست لینوکس برای میزبانی وردپرس مناسب تر است یا هاست ویندوز؟

گرچه لینوکس محبوب ترین سیستم عامل برای میزبانی های وب سایت است. از آنجایی که هاست لینوکس ویژگی های دارد که آن را برای پذیرش وردپرس آماده تر می کند در بین توسعه دهندگان وردپرس محبوب تر شده است.

دلایل اینکه هاست لینوکس ارزان تر از ویندوز است؟

لینوکس یک سیستم عامل رایگان و منبع باز است اما ویندوز رایگان نیست و بسیاری از نرم افزارهای آن هم قیمت های بالایی دارند و و همچنین هزینه خدمات و نگه داری زیادی باید برای آن صرف شود به همین دلیل هم هاست لینوکس از هاست ویندوز ارزانتر است.

ما در این مقاله سعی کردیم 12 فاکتور مهم که میتواند در انتخاب هاست لینوکس و یا هاست ویندوز به درد شما میخورد را با توضیحات کامل در مورد هر یک از این فاکتورها بیاوریم. البته توجه به گستردگی جزئیات و سناریوهای مختلف درخواستی از سمت کاربران، ممکن است مواردی از قلم افتاده باشد. .

البته این فاکتورها  تمام آنچه که شما باید بدانید نیست و شاید در وب سایتهای دیگری اطلاعات بیشتری را پیدا کنید که بتواند در انتخاب یک هاست مناسب به شما کمک کند.

همانطور که میدانید قدم اول در طراحی یک سایت انتخاب یک هاست مناسب و شرکت هاستینگ مناسب است. به همین منظور ما علاوه بر این مقاله در مقاله ای جداگانه به نحوه انتخاب هاست و دامنه مناسب پرداخته ایم.

15 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید